Pappadag!

Hejsan poolare!
Idag har jag lekt med pappa! Vi gick till öppna förskolan och sjöng sånger med Moa Och Emelie.
Sedan fick jag träffa pappas vän Martin. Vi lekte hela eftermiddagen nu är jag jätte trött!

Mamma har googlat fram vad sånna som jag gillar att leka, här kommer det:

9-12 månader


Sparka boll

Man behöver inte kunna springa för att sparka boll. Lägg en mellanstor och inte alltför tung boll framför dig, lyft ditt barn under armarna och sväng honom eller henne fram och tillbaks för att få kontakt med bollen. Hjälp bebisen "sparka" bollen på detta sätt. Detta tränar benmuskler och magmuskler, vilket är en bra förberedelse för fotboll "på riktigt" sedan!

Babels torn

Samla ihop olika föremål som cornflakeskartonger, lätta böcker, plastburkar, mjuka klossar och bygg ett torn tillsammans. Turas om att välta tornet när det är färdigt. Den roligaste biten brukar vara att se när det rasar - samtidigt en lektion i form och massa.

Titta på mig!

Ditt barn älskar att härma dig och kommer säkert att försöka borsta håret eller torka ansiktet som du gör. Du kan göra detta till en lek med andra rörelser, som att klappa händerna mot låren, lägga dem på huvudet, eller blåsa ut kinderna. Om du hittar på en egen sång kan ni samtidigt stimulera språket. Att lära sig härma är första steget mot låtsaslekar.

Jag är bara åtta månader men jag är ju ganska snabb med det mesta och leker lite hårdare än mina jämngamla så jag tror att vissa av dessa saker även kan passa mig!

För er lite mindre hittade vi detta:

6-9 månader


Dockteater

Klipp fingrarna av en gammal fingervante eller handske och klistra på ansikte i filt. Släpp sedan loss fantasin och visa ditt barn hur de dansar, sjunger, pussas, osv. Det kommer garanterat att roa och är utvecklande för fantasin.

In och ut

Bebisar älskar att tömma saker i denna ålder - din väska, plånbok, köksskåp, osv. Du kan göra detta till en lek. Fyll en plastbalja eller -bunke med säkra föremål som klossar, små kramdjur, skallror eller måttskedar. Hjälp bebisen lyfta och tömma ut innehållet och hjälps sedan åt att fylla behållaren igen. Hantering av olika föremål lär ditt barn om storlek, form och vikt och leken illustrerar koncept som stor och liten, tom och full.

Äventyrslek

Om ditt barn börjat krypa, kan du bygga en hinderbana av kuddar hemma. Håll dig på samma nivå och lek tittut bakom hindren, eller använd en leksak för att locka ditt barn att klättra. Denna lek utvecklar styrka, balans och koordination.

******************************************************************************************


Leker med Moas björnbok!

Nu blir det kvällsvila för mig! Tjipp // Coco

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0