Lite annat om mat...

Mina matvanor varierar, och vad jag tycker om varierar det med!
Tänkte skriva lite om vad jag äter, när jag gör det och något recept.

Min mamma köper endel burkmat i affären, för jag gillade den bättre än hennes mat i början.
De burkarna har vi diskat ur och sparat eftersom det är perfeka för att ha hemlagad barnmat i!

*******************************************************************************************

Recept på två olika goda grytor jag gillar! Blir ca 8 små burkar.

"Kaloppsliknande"

En stor sötpotatis
Tre morrötter
Tre palsternackor
En halv lite gul lök
Fem kryddpepparkorn i te sil.
och ca 5 grytbitar av nötkött. Tex högrev.

Köttet ska kola länge så ha det och kryddorna först. kanske två tre timmar så man får fylla på vatten vart efter.
Sedan kan man ha i allt sammas samtidigt.

Detta mixas i spadet med lite olja eller mjölkfritt smör för extra fett som vi bebisar behöver!

***************************************************************************************
"Köttsoppa eller nåt sånt"

Ca 5 grytbitar kött (Samma typ av kött som ovan går bra, har även använt fläskkotletter.)
Tre potatisar
En halv kålrot
Två morrötter
Tre palsternackor
En fjärdedels purjolök
En stor tesked tomatpuré
Valfri örtkrydda tex persilja.

Samma här med att koka köttet längre tid än det andra. Ha i örtkryddan när det mixas samman. Mixa i spadet och tillsätt extra fett.

******************************************************************************************

Mamma försöker få mig att inte ha flaskan så mycket under dagtid, så nu trugar hon extra med maten men en vanlig dag kanske ser ut såhär:

  • Gröt till frukost
  • Lunch runt tolv
  • Mellanmål runt tre, kan vara tex fruktpuré, gröt eller plättar
  • Middag runt fem
  • Gröt för kvällen runt åtta, ibland tidigare.
Efter gröten på kvällen så nattas jag med flaskan, kanske en halvtimma, timma senare. Ibland kan det kanske ta två timmar. Beror lite på dagsformen. Till de flesta måltiderna får jag ersättning i mugg men dricker ganska lite av det. (Gillar inte muggen)
Eftersom jag inte tål mjölk för jag lite extra kalsium i piller-pulver någon gång ibland.

Sedan har jag ofta ett mål runt tolv ett på natten med flaskan och så ytterligare runt fem på morgonen. Men ibland står jag över den vid midnatt...

Hoppas ni som undrat fått svar :) Om någon ens undrat!? Haha, men jag måste ju ha något att skirva om som inte bara är om resan!


Ytterligare en restaurangbild :)

Kram på er sötbarn å päron! // Coco


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0